اشعه ایکس در دندانپزشکی و نگرانی های رایج درباره آن

اشعه ایکس در دندانپزشکی و نگرانی های رایج درباره آن

اشعه ایکس در دندانپزشکی و نگرانی های رایج درباره آن

اشعه ایکس  دندانی از  نگرانی های راجع در بسیاری از مراجعین می باشد. بسیاری ازافراد نگران تاثیرات اشعه رادیوگرافی دندانی بر روی سلامت خود هستند.

آیا پرتو ایکس پزشکی و دندانپزشکی تنها پرتو های یونیزان هستند که ما دریافت می کنیم؟پاسخ به طور قطع خیر می باشد.در طول روز پرتوهای کیهانی که خاصیتی مانند اشعه ایکس از طریق جو بر بدن همه ما انسان ها تابیده میشود که خود از آنها اطلاع نداریم.علاوه بر این ،در خاک و غذاها اشعه های یونیزانی وجود دارد که به بدن ما می رسند. در جریان سفر های هوایی و همچنین در عبور از گیت های اشعه ایکس فرودگاه مقداری اشعه وارد بدن می شود.بنابراین ما همه روزه در معرض دریافت اشعه هستیم.

مقدار اشعه ای که در رادیوگرافی های دندانی استفاده می شود چه قدر است؟دوزی که در رادیوگرافی های دندانپزشکی استفاده می شود بسیار پایین است. چهار عدد رادیوگرافی کوچک(رادیوگرافی داخل دهانی ) دوز اشعه ای حدود ۰٫۰۰۵ میلی سیورت است که معادل یک روز اشعه کیهانی که شما به طور عادی هر روز دریافت می کنید ،می باشد.شما اگر حتی یک سفر هوایی کوتاه در حد یک تا دو ساعت داشته باشید، همین میزان اشعه مضر دریافت می کنید.

رادیوگرافی خارج دهانی (رادیوگرافی پانورامیک، عکس بزرگ) ، دوبرابر این میزان ( یعنی دو روز تابش عادی کیهانی ) پرتو ایکس نیاز دارد.این دوز اشعه، با رادیوگرافی های پزشکی و سی تی اسکن ،گاما و … قابل مقایسه نیست و در مقایسه با آن ها بسیار ناچیز است..

مقدار اشعه ای که در حین انجام تصویربرداری های دندانپزشکی توسط بدن دریافت میشود بسیار کمتر از حد مجاز سالیانه می باشد. بنابراین نگرانی زیادی در مورد اشعه ناشی از رادیوگرافیهای دندانی وجود ندارد. البته همانطور که می دانید تمام تلاشها باید برمبنای به حداقل رساندن دوز دریافتی در افراد باشد از آن جمله می توان به پوشاندن روپوش سربی و بستن یقه تیرویید در بیماران اشاره کرد. 

نوشتهٔ بعدی
انواع رادیوگرافی های دندانی چیست و کاربردهای آن کدام است؟

مطالب مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
Call Now Button