تهیه رادیوگرافی در کودکان

کودکان دارای تعداد ۲۰ دندان شیری در دهان و ۳۲ جوانه دندان دایمی به صورت نهفته در استخوان فک می باشند. در اغلب موارد اولین مراجعه کودک به مطب رادیولوژی زمانیست که از درد دندان رنج میبرد. تهیه رادیوگرافی پانورامیک اغلب باید حتی در صورت نبودن درد دندان به عنوان یک تصویر غربالگری جهت بررسی دندان ها و به ویژه تعداد آنها انجام شود.

سنین بین ۴-۳ سالگی زمان مناسبی جهت تهیه اولین رادیوگرافی کامل فکی در کودکان می باشد. پوشاندن روپوش سربی و انتخاب حداقل میزان تابش اشعه ایکس در کودکان الزامیست. رادیوگرافی تمام فک در بررسی وجود و میزان گسترش پوسیدگی، بررسی وجود و تعداد جوانه دندان های دایمی در فکین و نیز تشخیص احتمال وجود ضایعات و تومور های استخوانی حائز اهمیت است.

در بررسی تعداد جوانه های دندان های دایمی چنانچه جوانه ای در فک نباشد، می تواند در طرح درمان دندانپزشک موثر باشد. گاهی در صورت نبود جوانه دندان دایمی در زیر دندان شیری به ویژه در نواحی خلفی فکین، سعی بر آن است که دندان شیری تا حد ممکن برای بیمار حفظ شود.

تظاهرات بالینی بسیاری از کیست ها و  تومورهای فکی در کودکان میتواند علایم شبیه به درد دندان ایجاد کند که در صورت عدم تهیه تصاویر رادیوگرافی، ممکن است بیمار را به سمت مصرف داروهای مسکن سوق دهد. تشخیص به موقع می تواند در ارجاع سریع بیمار و  دریافت درمان مناسب بسیار مفید باشد.

باید و نباید های استفاده از محافظ تیروئید در دندانپزشکی
تهیه رادیوگرافی در خانم های باردار